"Beoefening van yoga resulteert op natuurlijke wijze in ontspanning, weerbaarheid, concentratie, goede houding, verbeterde intuïtie en heldere visie". 
BKR Iyengar, in augustus 2014 overleden.

De enige voorwaarde is dat je gemotiveerd bent en regelmatig yoga beoefent. :-)

Voordelen van yoga

Verbeteren van ademhaling

De ademhaling speelt een centrale rol tijdens een yogales. Je wordt bewuster van je ademhaling en leert deze beter te gebruiken. Meer zuurstof betekent letterlijk meer lucht. Tijdens de yogales maar ook daarbuiten, in het echte leven. 

Loslaten van spierspanning

Een yogales is niet alleen inspannend, maar richt zich tevens op het loslaten van onnodige spanning. Spanning die zich ophoopt in het lichaam voelt aan pijn en/of stijfheid. Ontspanning leren is soms nog moeilijker dan een bepaalde inspanning leveren... Ervaar het maar.

Stimuleren van doorbloeding

Tijdens een yogales wordt door middel van de ademhaling en verschillende houdingen de doorbloeding verbeterd. Een goede doorbloeding heeft voordelen voor het hele lichaam. Afvalstoffen worden zo afgevoerd waardoor er een bepaalde reiniging in je spieren en organen plaatsvindt.

Reinigen van organen

Enerzijds is dit reinigende effect te danken aan de verbeterde doorbloeding, anderzijds richten houdingen zich specifiek op bepaalde organen. Door druk op een orgaan uit te oefenen, kan dit orgaan afvalstoffen loslaten - zoals een spons het water loslaat als je erop drukt. Door vervolgens de druk weer los te laten spoelt het bloed door het orgaan het weer schoon en vult zich met zuurstofrijk bloed. 

Soepeler worden van spieren

Yoga maakt leniger. Niet alleen is het een fijn gevoel als het lichaam soepel is, ook zorgt het ervoor dat de spieren, pezen en gewrichten minder worden belast, omdat de spanning hierop wordt verminderd. Je krijgt weer je natuurlijkere bewegingen terug, die je als kind had. Vaak zijn natuurlijke bewegingen door stress, overbelasting en verkeerde houding in de loop van de jaren afgeleerd. Word weer soepeler en voel het verschil. 

Vergroten van kracht

De verschillende houdingen vergroten niet alleen de lenigheid, maar ook de spierkracht. Door te werken met de zwaartekracht en lichaam en door bepaalde posities aan te nemen vraag je fysieke uitdaging van je lichaam. Je spieren, pezen en gewrichten worden getraind op kracht. Een regelmatige beoefening zorgt ervoor dat deze kracht zal toenemen. Maar vooral is belangrijk dat je leert voelen waar je grens op dat moment ligt. Wees voorzichtig met je lichaam. Je hebt er maar één. 

Stimuleren van metabolisme

Door inspannend bezig te zijn wordt de stofwisseling verhoogd, waardoor het makkelijker is om af te vallen. Je stofwisseling is nog uren na de yogabeoefening hoger dan daarvoor. 

Verbeteren van ontspanning en slaap

Door regelmatig yoga te beoefenen leer je beter hoe je kunt ontspannen. Je lichaam went eraan om te ontspannen, en leert daardoor gemakkelijker en dieper ontspannen. Daarnaast kun je de ontspanningsoefeningen die je in de yogales leert ook thuis doen voordat je gaat slapen, of op andere momenten waarbij het beter is dat je niet impulsief reageert maar je kalmte bewaart. 

Pijn verlichtend

Studies hebben uitgewezen dat yoga pijn verlichtend kan werken en daarom verwijzen veel specialisten mensen ook door. Het is hierbij wel belangrijk dat de yogadocent goed op de hoogte is van je klachten.

A- A A+
Lesrooster
 
 
 
 

Bel Yoga Libra

Arnhem

 06-44 504 337

Nieuwsbrief