cindy 09

Elke yoga-asana (houding) is ervoor gemaakt om een bepaald lichaamsdeel te 'openen', te stretchen, om ruimte in je lichaam te maken zodat de energie daar weer vrij kan stromen. Hiervan word je soepel en sterk. Hierdoor kun je bepaalde stagnaties en stijfheid in je spieren, banden, pezen en gewrichten tegengaan. Elke asana is geschikt voor je zolang je je lichaam geen geweld aandoet. De kunst is dus goed te (leren) voelen. Dat vergt oefening. Je bewustwording groeit. Je krijgt steeds meer inzicht in je lichaam. 

In yoga gaat het er niet om je limiet te bereiken maar om je limiet te voelen. De maximale ruimte te vinden in jouw lichaam op dat moment. Pijn in een houding zorgt voor automatisch verstarren/terugtrekken van de spieren, meestal al voordat dat je je ervan bewust bent. Dan bereik je dus geen ontspanning. Integendeel.

Yoga helpt voor de innerlijke rust. Je leert om jezelf te kunnen zijn, de innerlijke kracht te voelen en naar de intuItie te luisteren en te handelen. Met als doel tevredenheid, hoofdrust en meer van het leven te kunnen genieten. 

Door middel van je ademhaling blijf je zo ontspannen mogelijk. Gedurende de hele yogales zal de adem het initiatief zijn van de bewegingen die je doet. Het ritme van de ademhaling geeft de snelheid van de bewegingen aan. Je behoudt de intensiteit en speelt met de grens van wat je aan kunt op dat moment. Het voelen hoe diep of tot hoe ver je kunt gaan is de eigenlijke yoga. Niet het eindresultaat of de eindhouding. Ik wil je helpen om in dit proces je lichaam goed leren kennen.

Ademhalingstechnieken zorgen voor verhoogde concentratie. Volgens Patanjali’s eerste Yoga Soetra “Yoga is het wervelen van de geest stilleggen” helpt yoga met ontspannen in je hoofd. Lichaam en geest herwinnen nieuwe kracht en vitaliteit en versterken de levenskracht. De combinatie van hoofd en lichaam maakt yoga zo prachtig en compleet.

A- A A+
Lesrooster
 
 
 
 

Bel Yoga Libra

Arnhem

 06-44 504 337

Nieuwsbrief