Wat is Yin Yang?

Yin en Yang ken je vast. Het symbool van de cirkel waarvan een deel wit is en eenzelfde deel zwart, in elkaar grijpend en elkaar identiek aanvullend. Yang betekent ritmisch, beweeglijk, mannelijk, warm en is de kleur wit in de cirkel, Yin is het tegenovergestelde: zwart, vrouwelijk, dichter bij de aarde, minder beweeeglijk, statischer en koel. Elk mens heeft zowel yin als yang. In yoga streven we naar balans, ook tussen het yinne en yange deel in jou.

De Yin Yang-lessen van Yoga Libra zijn gebaseerd op de hatha flow-lessen.
We beginnen met het Yang gedeelte: lekker actief, met wat kracht waardoor je lekker opwarmt en meestal een uitdaging in de asana's. Omdat het avond is en ik je niet volledig opgepept en energiek naar huis wil laten gaan, maar je in de ruststand voor de nacht wil brengen, eindigen deze lessen op zondag- en woensdagavond met een yin-gedeelte. In yin-yoga bereik je ook een uiterste in de asana, alleen gaat dat rustig, op je ademhaling. We sluiten de les af door op een zachtaardige manier druk uit te oefenen op delen van je lichaam die wat meer ruimte nodig hebben. Het gaat hierbij meestal om het bindweefsel. Je komt dieper in de stretch. Niet persé gemakkelijker...  Bindweefsels strekken maar langzaam, veel minder snel dan spieren, daarom worden de yinhoudingen 3 tot 5 minuten aangehouden. 

Een Yin Yang yogales

De les begint altijd met een concentratieoefening. Soms een daadwerkelijke pranayama (ademhalingsoefening waarbij je je ademhaling leert beheersen en je concentratie traint). Je wordt je  bewust van jelichaam, je adem en de werveling van je geest. Gedurende de hele les zal de adem het initiatief zijn van de bewegingen die je doet. Het ritme van de ademhaling geeft de snelheid van de bewegingen aan.

Sinds ik in februari 2017 Kundalini Yoga Coach ben geworden en mensen door middel van Kundalini yoga weer energie kan laten voelen, zitten in elke yogales (behalve in de meditatieve hatha les) 3 basis-oefeningen vanuit Kundalini Yoga. Eén oefening voor de rug, één voor de buik, en één voor het zenuwstelsel.

cindy 11

We warmen daarna het lichaam verder op. Soms doen we (een variatie op) een zonnegroet, een reeks oefeningen waarbij het hele lichaam rustig gerekt en gestrekt wordt. Als de lichaamstemperatuur stijgt worden botten, spieren en gewrichten soepeler. Zo worden blessures voorkomen en heb je profijt van de houdingen en oefeningen op een veilige manier.

Dan nemen we één of enkele yinhoudingen aan. Elke keer passend bij het thema van de lessenserie. 

Tenslotte nemen we de tijd om te ontspannen na deze inspanningen. Als het lichaam ontspant kan de geest ook ontspannen. Het is een kunst die echt geleerd kan worden. Het is bedoeld om de inspanning die gedaan is tijdens de les te verwerken. Het is ook voldoening. Verdiende rust. Probeer bewust te zijn van wat je voelt. Je zult je tevreden voelen.

A- A A+
Lesrooster
 
 
 
 

Bel Yoga Libra

Arnhem

 06-44 504 337

Nieuwsbrief