Bij deze zachte yogavorm beoefen je een serie zittende en/of liggende houdingen waarbij de spieren ontspannen blijven en waarbij je een lichte druk uitoefent op je gewrichten en bindweefsel. Eventuele stijfheid of blokkades zitten vaak namelijk in je bindweefsel. Bij Yin yoga worden de houdingen langer aangehouden, zo’n 3 tot 5 minuten. Bindweefsels strekken namelijk maar langzaam, veel minder snel dan spieren, en hebben daarom iets meer tijd nodig. 

cindy 08

 Het is als een meditatie in een yogahouding; je oefent aandachtig zijn en je openstellen voor wat zich van binnen voordoet. De weerstand die je tegenkomt ga je verzachten met behulp van de ademhaling. De houdingen stimuleren op zachte wijze het bindweefsel zoals banden en kraakbeen, waardoor het zich kan verstevigen en eventueel herstellen door toenemende doorbloeding. Het bevordert beweeglijkheid in de spieren en gewrichten, stimuleert de meridianen (het openen van de dieper gelegen energiekanalen) en brengt de geest tot rust. Yin yoga is een goede combinatie met of tegenhanger voor de meer krachtige en actieve yogavormen.

In Yin yoga bereik je ook een uiterste in de asana, alleen gaat dat rustig, op je ademhaling. We nemen de tijd om op een zachtaardige manier druk uit te oefenen op delen van je lichaam die wat meer ruimte nodig hebben. Je komt dieper naar je kern, de spieren voorbij, in het bindweefsel. Je komt dieper in de stretch. Niet persé gemakkelijker...  

 

A- A A+

Bel Yoga Libra

Arnhem

 06-44 504 337

Nieuwsbrief